Identyfikacja wizualna. Buduj dobry wizerunek własnej firmy

Stare i mądre przysłowie mówi: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Tyczy się to nie tylko kontaktów interpersonalnych, lecz także życia biznesowego. Czy chciałbyś, aby Twoja firma przyciągała większą ilość klientów? Jeśli tak, przyjrzyj się razem z nami tajnikom identyfikacji wizualnej.

Identyfikacja wizualna firmy – czym jest?

Co możesz zrobić, jeżeli pragniesz, aby istnienie Twojej firmy pozostało w świadomości klienta na dłużej? Co należy uczynić, aby potencjalni interesanci potrafili odróżnić Twoje produkty lub usługi od nawału innych? W jaki sposób zbudować pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa? Wszystko to wyjaśniają zasady identyfikacji wizualnej.

Termin ten odnosi się do cech, skojarzeń oraz wartości jakie chcemy związać ze swoją firmą. Dzięki budowaniu relacji z otoczeniem, wychodzeniu naprzeciw potrzebom klientów oraz kształtowaniu niepowtarzalnego stylu, można na stałe zagościć w świadomości szerokiego grona odbiorców.

Elementy identyfikacji wizualnej

Zanim wyjaśnimy, co powinieneś zrobić, aby Twoja firma zaistniała w świadomości klientów, przyjrzyjmy się podstawowym elementom systemu identyfikacji wizualnej.

Poddamy krótkiej analizie cztery z nich:

  • logo-identyfikacja wizualnaNazwa. Wielu obecnych doradców biznesowych umniejsza rolę nazwy firmy, podczas gdy jest ona najważniejszym ‘asem w rękawie’ pozwalającym przedsiębiorstwu wyróżnić się na tle konkurencji. Nie musi ona koniecznie wskazywać na rodzaj działalności, którą się zajmujesz. Najważniejsze jest, aby nazwa dobrze się kojarzyła oraz łatwo zapadała w pamięci potencjalnych klientów.
  • Logo. Logo jest znakiem graficznym, który pomaga w natychmiastowej identyfikacji marki. I Ty, jako przedsiębiorca, możesz korzystać z siły tego potężnego nośnika reklamowego. Warto, aby logo było na stałe powiązane z nazwą firmy. Taki duet – szczególnie, gdy wywołuje pozytywne emocje – potrafi na dobre zagościć w pamięci klientów.
  • Kolory firmowe. Element ten potrafi wpływać na odbiór całego przedsiębiorstwa. Kolory wyróżniają, tworzą skojarzenia, generują konkretne emocje. Warto korzystać z potencjału barw w procesie identyfikacji wizualnej firmy.
  • Typografia firmowa. Mianem tym określa się typy lub kroje czcionek stosowanych we wszystkich materiałach pochodzących z danej firmy. Dzięki umiejętnemu stosowania typografii można stosunkowo łatwo zaprojektować pozytywny wizerunek własnej marki.

Jeśli szczegółowo opracujesz wszystkie powyższe czynniki oraz wdrożysz je w życie, stworzysz tak zwany system identyfikacji wizualnej. Ścisłe stosowanie się do jego zasad pozwoli Twojej firmie na dobre zagościć w świadomości klientów. Jak proces ten wygląda w praktyce?

Sposoby budowania wizerunku firmy

Jeśli pragniesz, aby Twoja firma była rozpoznawalna oraz jawiła się klientom w pozytywnych barwach, spróbuj postąpić według następujących kroków:

  1. Stwórz projekt. Jest to pierwszy i prawdopodobnie najtrudniejszy krok. Z reguły zadanie to lepiej jest polecić odpowiedniej agencji.
  2. Wdróż projekt. W tym momencie warto jednak uzbroić się w cierpliwość. Wdrażanie systemu identyfikacji wizualnej może trwać nawet kilka lat.
  3. Nadzoruj rozwój całego procesu.
  4. Produkuj nowe materiały firmowe oraz projektuj kolejne elementy identyfikacyjne.

Jeśli po stworzeniu rozsądnych planów konsekwentnie wdrożysz system identyfikacji, możesz liczyć na powodzenie. Pamiętaj, że długotrwały proces zakotwiczania obrazu Twojej firmy w świadomości klientów jest znacznie skuteczniejszy niż pojedyncze kampanie reklamowe. Odpowiednia identyfikacja wizualna pomoże Ci wznieść Twoje przedsiębiorstwo ponad morze konkurencji.

Przeczytaj także