Obowiązująca od niedawna w polskim prawie Ustawa krajobrazowa, a właściwie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu z dnia 24 kwietnia 2015 r., zwana też czasem Ustawą reklamową, wprowadza istotne zmiany, które z pewnością w niedalekiej przyszłości uporządkują naszą przestrzeń publiczną. Ustawa stawia wyzwania wszystkim firmom związanym z reklamą zewnętrzną, w tym również firmie Plakart.
Nowa Ustawa krajobrazowa daje spore pole do popisu jednostkom samorządowym, które będą mogły precyzować, w jaki sposób reklama będzie mogła wpisywać się w miejscowy krajobraz, by nie szpecić. Liczymy na to, że w Warszawie i innych miastach Polski, dzięki radnym bylejakość w reklamie przejdzie do historii.
Dzięki nowym przepisom, do zadań gmin od 11 września 2015 roku została włączona możliwość:
- Określania zasad umieszczania obiektów reklamowych,
- Wprowadzania zakazów umieszczania reklam,
- Określania ilości oraz wielkości szyldów na budynkach,
- Precyzowania szczegółowych warunków umieszczania szyldów na budynkach.
Takie regulacje będą mogły być wprowadzone także odnośnie:
- Tablic,
- Ogrodzeń,
- I innych obiektów małej architektury.
Co ważne, zgodnie z treścią nowej Ustawy krajobrazowej do objętych wcześniejszą regulacją budowli ustawodawca dodał obiekty, które nie są trwale złączone z ziemią, na których umieszczane były do tej pory reklamy.
Co to oznacza dla klientów producentów reklam zewnętrznych?
Ustawa, w której tworzeniu duży udział miała Prezydent Warszawy, dla klientów korzystających z firm oferujących reklamy zewnętrzne oznacza konieczność dostosowania się do nowych przepisów, włącznie z przepisami lokalnymi. Przy czym:
- Istniejące już obiekty budowlane (wzniesione przed dniem wejścia w życie lokalnej uchwały) nie będą wymagały dostosowania (będzie jednak taka możliwość na koszt gminy);
- Właściciele budowli wzniesionych po wejściu w życie uchwał poszczególnych rad gmin będą mieli na dostosowanie się do nich 12 miesięcy.
Niedostosowanie się do nowych przepisów, grozić będzie wysokimi karami pieniężnymi, które w ustawie zostały jasno określone i od teraz będą łatwiej egzekwowane.
Innym, ważnym elementem tej ustawy będzie między innymi konieczność wykonywania przez gminy tak zwanych audytów krajobrazowych charakteryzujących lokalny krajobraz, co najmniej co 20 lat.
Podobnie jak w przypadku konieczności uwzględniania przy wszelkiego rodzaju inwestycjach planów zagospodarowania przestrzennego, tak i w temacie reklamy, podmioty starające się o umieszczenie ich na przestrzeniach otwartych, będą musiały dostosować się do wymogów wynikających z audytu.
Specjaliści Plakart otwarci na zmiany
Jesteśmy organizacją w pełni świadomą obowiązujących przepisów, a nasze poczucie estetyki przestrzeni publicznej jest każdego dnia doceniane przez nawet najbardziej wymagających Zleceniodawców. Świadczyliśmy, świadczymy i będziemy świadczyć usługi najwyższej jakości, bez względu na zmieniające się przepisy.